মেটলাইফ বাংলাদেশ : সচরাচর জিজ্ঞাসিত প্রশ্ন
Policy Surrender
'পলিসি সারেন্ডার' বলতে একটি পলিসির মেয়াদ সম্পূর্ণ হওয়ার আগেই সেই পলিসি ভেঙে ফেলাকে বুঝায়। তার মানে পলিসিটি আর না চালিয়ে আপনি পলিসির প্রযোজ্য আর্থিক সুবিধা বা সারেন্ডার ভ্যালু নিতে চিন্তা করছেন।
বীমা পলিসি সুনির্দিষ্ট মেয়াদ পর্যন্ত আপনাকে আর্থিক সুরক্ষা প্রদান করে। যেহেতু শুরু থেকেই বীমা কোম্পানি আপনাকে এই সুনির্দিষ্ট মেয়াদ পর্যন্ত আপনাকে আর্থিক সুরক্ষা দেওয়ার প্রস্তুতি গ্রহণ করে, মেয়াদ শেষ হওয়ার আগে পলিসি ভেঙে বা সারেন্ডার করে ফেললে এই পলিসির উপর সারেন্ডার চার্জ আরোপ করা হয়।
সারেন্ডার চার্জ এর হার নির্ভর করে আপনি পলিসি করার পর কতদিনের মধ্যে সারেন্ডার করতে চাচ্ছেন। পলিসি চালুর প্রথম বছর এই চার্জ ১০০% পর্যন্ত হতে পারে এবং একটি নির্দিষ্ট সময়সীমা পর্যন্ত এই চার্জ এর হার ক্রমান্বয়ে কমতে থাকে। তাই আপনি যদি পলিসিটি তাড়াতাড়ি সারেন্ডার করে ফেলেন সেক্ষেত্রে আপনি যে আর্থিক সুবিধা বা সারেন্ডার ভ্যালু পাবেন তা আপনি যে পরিমাণ প্রিমিয়াম জমা করেছেন তার থেকে কম বা পলিসির ধরণ অনুযায়ী এর পরিমাণ শূন্যও হতে পারে।
তাই পলিসি সারেন্ডার করার আগে চিন্তা করে দেখুন সত্যিই আপনার পলিসিটি ভাঙা প্রয়োজন কিনা এবং ভবিষ্যতের অনাকাঙ্খিত ঘটনা মোকাবেলায় আপনি আর্থিকভাবে প্রুস্তুত কিনা।
মনে রাখা জরুরী, আপনার বিদ্যমান পলিসিটি সারেন্ডার করে যদি ভবিষ্যতে নতুন করে আবার পলিসি করতে চান সেক্ষেত্রে আপনার প্রদেয় প্রিমিয়াম বর্তমানের থেকে বেশি হবে (যেহেতু আপনার বয়স ও অন্যান্য ঝুঁকি ততদিনে বেড়ে যাবে)।
এজন্য পলিসি থেকে পরিপূর্ণ আর্থিক সুবিধা পাওয়ার সবচেয়ে সহজ ও সেরা উপায় হচ্ছে নিয়মিত প্রিমিয়াম দিয়ে পলিসিটি চালিয়ে নিয়ে যাওয়া।
আপনার যদি জরুরি আর্থিক প্রয়োজন থাকে সেক্ষেত্রে কিছু শর্ত ও নিয়মাবলী পূরণ সাপেক্ষে আপনি আপনার পলিসির সাপেক্ষে লোন বা ঋন নিতে পারেন।
Automatic Premium Loan (APL):
Automatic Premium Loan (APL) helps the policyholder to keep his/her policy active and enjoy the insurance coverage in case of missed premium payment within the Grace Period (31 days from premium payment due date).
The premium is automatically paid from the Cash Value (if available) of the policy when APL occurs. APL will continue until the Cash value is sufficient to deduct the outstanding premium. Interest will be charged from the day the Policy runs with APL.
Claims
Making a claim can be distressing when you have a lot on your mind. We have made the process as simple as possible. Here is a step-by-step guide to help you further.
Step 1 – Inform us about any claim you want to make within 10 calendar days from the date of the incident. You can write, fax, call or send us an e-mail mentioning your policy number with the date and cause of the incident along with your current contact address. Please write to: Claims Department MetLife Bangladesh Building, 18-20 Motijheel C/A, P.O.BOX. 9, Dhaka-1000 Bangladesh Call us at: +880-2-9561791 Fax us at: 880-2-7119780 E-mail us at: claimsbangladesh@metlife.com.bd
Step 2 – Send us all the documents related to your claim within 30 calendar days from the incident date. Refer to the required documents section to find what documents are needed for the claim to be processed. Please make sure that all the documents related to your claim are written in either English or Bengali. Documents that are not in English or Bengali (i.e. overseas treatment for any disease or accident) need to be translated by a certified translator before you send them to us.
Step 3 – Follow the above steps carefully to make the claim process as fast as possible, as otherwise your claim could be delayed or potentially rejected. In certain cases, we may initiate a claims investigation through our appointed investigating agencies or ask you to undergo a medical examination before we can settle your claim. Should this be necessary, we will inform you.
To make sure your claim is processed as quickly as possible, you or someone on your behalf need to inform us of any claim you want to make within 10 calendar days from the date of the incident. Making the claims process as convenient as possible, you can write, fax, call or e-mail us.
Yes, that is possible. Please make sure that when you file your claim, you also provide the required details for all costs. That way MetLife Bangladesh’s claims staff will ensure the correct amounts are calculated when processing your claim form.
Group Insurance
The eligibility into the group is determined in conjunction with your employer as MetLife Bangladesh provides corporate medical insurance to your company. In almost all cases, your employer will extend cover to all employees who are actively at work. You may want to talk directly to your employer or your HR department to see what they have arranged for you.
At first, check what your company policy covers you for. Quite often, this cover provides initial basic insurance that may not be sufficient to cover all your needs. How much and what type of cover you need will depend on your own individual circumstances. The best way to find out what’s ideal for you is to fill out MetLife Bangladesh’s short contact us form and request a call from one of our qualified consultants. They’ll help you determine what your current needs are and what these might be in the future, in case you need to cover your spouse or children for example. Every call is confidential, free of charge, and without obligations. We look forward to hearing from you
You should take a policy from MetLife Bangladesh. If you would like to discuss this further, please fill out our short contact us form and one of our qualified experts will be happy to contact you to answer any questions you might have.
At MetLife Bangladesh, we do our best to register new members as quickly as possible. Our standard turnaround time for issuing MetLife Hospitalization Insurance Cards, Medical Care Program Cards or Life Cards, following enrolment, is 7 working days.
MetLife Bangladesh’s standard Group Policy provides comprehensive medical coverage. However, as with all insurance providers, we have to take your individual circumstances into consideration. If you have a pre-existing condition, a congenital anomaly or special medical needs of another sort this may impact the cover you receive. If this is the case, your group policy will always outline the extent of cover, including any specific exclusions and benefit maximums. You can always talk to one of our MetLife insurance experts, if you are unsure about your cover. Simply fill out MetLife Bangladesh’s short contact us form and one of our experts will contact you.
Yes, that is possible. Please make sure that when you file your claim, you also provide the required details for all costs. That way MetLife Bangladesh’s claims staff will ensure the correct amounts are calculated when processing your form. Please note though that you can’t submit group and individual claims together.
At MetLife Bangladesh, we recommend that as a Group Policy member you notify us and submit your claims as soon as they are incurred. As this might not always be possible, we ask you to submit the claim form no later than 90 days from the date of expense.
Once MetLife Bangladesh receives all the relevant and completed documentation for a claim, it will be processed within 14 working days or less.
MetLife Bangladesh’s geographical limit coverage can be set at whatever area is appropriate for a specific company. Depending on the need, we offer insurance coverage locally, regionally and worldwide. It's important to check the extent of your coverage with your employer, should you plan to travel abroad.
For treatment coverage outside Bangladesh, your employer’s Group Policy should have worldwide coverage. Direct settlement or cashless facilities are not available though, as overseas hospitalization claims are reimbursed in Bangladesh Taka according to Reasonable & Customary (R&C) charges for the same kind of treatment or procedure in Bangladesh.
MetLife Bangladesh is able to settle expenses for any benefits that have been approved through our pre-determination process within our Network Hospital Providers inside Bangladesh. However, MetLife Bangladesh have no providers outside Bangladesh and are unable to offer direct billing in-patient facility. This is due mostly to the country’s restrictions on outward foreign currency remittances.
MetLife Bangladesh don't set a limit to the number of dependents that can be covered under the plans. Your employer might has set a limit, as they are the policyholders.
The cover and benefits provided by your Group Insurance are agreed between your employer and MetLife Bangladesh. If your employer has arranged coverage for your family, you can quite easily add your family to the policy. However, if your employer's policy with MetLife Bangladesh does not include a family coverage or a higher cover, but you wish to insure your family or increase cover, you could talk to one of MetLife Bangladesh’s personal insurance advisers for a more detailed plan, suitable for your requirements. The easiest way to get in touch with an advisor is to fill out the short contact us form and one of our experts will contact you.
Your group insurance benefits are specified and agreed between your employer and MetLife Bangladesh. Your employer will be able to provide you with the details of your group policy. If you find your group Insurance doesn't cover you sufficiently enough, you can talk to us about an Individual policy that offers the extra benefits you want. If you'd like to talk to MetLife Bangladesh about what Individual coverage will best complement your group coverage, simply fill out our short contact us form and one of our experts will contact you in private and at no extra cost to you.
Pay Premium
Depending on the type of policy you own, you could pay your premiums quarterly, semi-annually or annually. You can choose the payment term that suits your situation and budget. You can also pay monthly, if you have a DPS Policy with us. For some other policies, you can make a one-off payment known as a single premium payment. No matter what payment mode or policy type, the initial or first premium must be paid in advance.
Yes, you will receive a Money Receipt as an acknowledgement of any payment that is made to us.
Please go to our pay premium section for information
Purchase
The main purpose of life insurance is to provide financial support for anyone you might leave behind in the unfortunate event of your death. The money your insurance will provide will ensure that your family can maintain their current lifestyle and can cover costs like school fees and bills. Life insurance plans can also be a form of savings or even be an added income for your retirement.
You'll need to think about what is required to cover your family’s needs if you aren’t there. Gather your personal financial information, while considering fixed monthly bills, school fees, outstanding loans, and other potential future expenses. In order to help you best, simply you can fill out the short contact me form and one of our experts will contact you, at no cost and without obligation, to discuss your needs. It's worth remembering that the earlier you make the decision to insure yourself the more affordable it can be.
The eligibility criteria for a product may vary depending on the type of policy you want to buy. Visit our Solutions section to view the range of products we offer, including the eligibility criteria for each. This will help you to get a better idea of what might be right for you and your family. You can also talk to one of our personal insurance experts for a more detailed plan to meet your specific requirements. The easiest way to get in touch is to fill out the short contact me form at the end of the solutions section and we will contact you.
This is a question that will depend on your own individual circumstances. The size of your family, fixed monthly expenses, your age, medical condition, and other factors will have an influence on how much cover you need. The fastest way to determine your ideal cover is to fill out our short Contact Me form and an insurance expert will contact you. Asking a few personal questions, they'll will help to determine what your needs are now and in the future. Every discussion is confidential, without any obligation, and at no cost to you.
The eligibility criteria for a product may vary depending on the type of policy you want to buy. Visit our solutions section to view the range of products we offer, including the eligibility criteria for each. This will help you to get a better idea of what might be right for you and your family. You can also talk to one of our personal insurance experts for a more detailed plan to meet your specific requirements. The easiest way to get in touch is to fill out the short contact me form at the end of the solutions section and we will contact you.
Like most insurers, our policies don't generally cover pre-existing conditions. But we do recommend that you get in touch with one of our insurance experts to discuss your individual case. Fill out our Contact Me form and one of our experts will contact you.
Service
In general, the coverage amount can be reduced, but it is subject to individual’s policy terms and conditions. Alternatively, an individual can call MetLife Bangladesh with policy details and check whether the policy can be adjusted as per need.
Download and print a “Change Personal Details Form” from MetLife Bangladesh’s forms library section and send it to the relevant address via post or fax.
It's a good idea to review the cover you have at least once a year. If things in your life are changing rapidly (such as marriage, moving home or expanding your business), you may need to review it more often. In fact it’s vital to review your insurance coverage, if there is a major change, such as marriage or having a baby. The easiest way to make sure you have adequate cover is talking to your MetLife personal advisers. They'll help you to determine your needs.
The first check what your company policy covers you for. Quite often, this cover provides initial basic insurance that may not be sufficient to cover all your needs. How much and what type of cover you need will depend on your own individual circumstances. The best way to find out what’s ideal for you is to fill out our short contact us form and request a call from one of our qualified consultants. They’ll help you determine what your current needs are and what these might be in the future, in case you need to cover your spouse or children for example. Every call is confidential, free of charge, and without obligations. We look forward to hearing from you.
Buying Guide
Life insurance is a contract between the insurance company and the policyholder whereby an insured amount is paid out to the beneficiary upon death of the insured. The policyholder pays a regular amount, called premium, in order to receive the coverage. Physical disability and critical illnesses can also be covered under a life insurance policy.
In general, they are divided into three broad categories:
1. Term Life Insurance
2. Permanent Life Insurance
3. Endowment Life Insurance
Term life insurance: A term life insurance offers coverage for a chosen period. This type of life insurance only offers the insured payout to the beneficiary upon the death of the insured within the chosen period. The policy will lapse if the policyholder stops paying premiums. Term life insurance is comparatively more affordable, as it doesn’t offer any maturity payout.
A term life insurance is an ideal choice for those who need to protect their family from financial risks over a specific period of time, such as during loan repayment.
Permanent life insurance: This type of insurance offers coverage for the whole life of the insured. The policyholder has to pay premium either for a specific time period or throughout their lifetime. This insurance will provide payout to the beneficiary of the policyholder in case of insured’s death. This life insurance also offers a surrender value, if the policyholder chooses to lapse the policy before its maturity.
Some permanent life insurance policies also offer a regular pension payout after contributing for a certain period. Such pension payouts can be received monthly, quarterly, semi-annually or annually.
Endowment life insurance: This insurance is a mix of term life and permanent life insurance. It provides coverage over a specific period, while offering surrender and maturity benefits. You will receive a lump sum payout at the end of a chosen period. Some policyholders have used this kind of policy to save a specific sum for their children’s higher education.
Investment-linked life insurance: This type of insurance offers both an investment opportunity and risk coverage. Policyholders with a higher risk appetite may find this investment-linked insurance policy ideal for maximising their returns.
Riders: These supplementary insurance policies can only be purchased with a basic life insurance policy. They offer a wide variety of risk coverage, such as accidental death, medical treatments, hospital expenses, funeral and burial expenses. Riders can be purchased throughout the policy’s term.
Before buying a policy, you need to determine your insurance needs. Some of these needs are:
1. Safeguarding the financial stability of your family in case of your death
2. Saving for your children’s higher education
3. Planning for a comfortable retirement
4. Covering the financial risks of a long-term hospital stay due to sickness
5. Covering for loss of income due to physical disability
When buying a life insurance policy you need to consider your needs and financial capabilities. A policy with a premium that is beyond your means may put you in financial difficulty in the future.
It is prudent to assess your financial capabilities and insurance needs regularly, as interest rates, future trends, and the inflation rate may affect the maturity value of your policy. Changes in your family and your lifestyle can also affect your financial needs that you had previously planned. Consult an insurance agent for a better and informed assessment of your needs and decisions.
Make sure that regular premium payments are made through the channels approved by your insurance company. Keep the company updated, in written notification, in case you change your contact details, a designated beneficiary or your marital status. Check-in with the company or the agent about the status of your policy regularly.
Generally, life insurance premiums will be cheaper when purchased at a younger age, as your health risk is lower. Your health condition during the application process is a crucial aspect in determining the premium amount. The insurance company may reject your application depending on your health conditions.
Before buying a policy, you need to determine your insurance needs. Some of these needs are:
1. Safeguarding the financial stability of your family in case of your death
2. Saving for your children’s higher education
3. Planning for a comfortable retirement
4. Covering the financial risks of a long-term hospital stay due to sickness
5. Covering for loss of income due to physical disability
When buying a life insurance policy you need to consider your needs and financial capabilities. A policy with a premium that is beyond your means may put you in financial difficulty in the future.
It is prudent to assess your financial capabilities and insurance needs regularly, as interest rates, future trends, and the inflation rate may affect the maturity value of your policy. Changes in your family and your lifestyle can also affect your financial needs that you had previously planned. Consult an insurance agent for a better and informed assessment of your needs and decisions.
Choose an insurance company that is financially stable. Assess the company’s financials through their annual reports and credit ratings. Most importantly, you should choose the insurance company that offers the products that matches your needs.
Carefully read all the questions in the insurance application form, as inaccurate information can create unwarranted issues in the claims process. Always ask for clarification if unsure. If in doubt, contact the agent or the company immediately.
Make sure that regular premium payments are made through the channels approved by your insurance company. Keep the company updated, in written notification, in case you change your contact details, a designated beneficiary or your marital status. Check-in with the company or the agent about the status of your policy regularly.
“I’ve heard about unpaid claims.”
Reasons for the non-payment of claims include:
1. Death due to undeclared medical conditions that predates the policy issue date (pre-existing condition)
To avoid refusal of insurance claims, answer the questions in the application form properly and accurately. Pre-existing medical conditions, such as heart disease or diabetes, need to be declared.
2. Lapse of policy due to non-payment of regular premium
It’s important to ensure that your premiums are paid regularly. In case you are unable to pay a due premium, your insurance company or agent may help with alternatives to prevent your policy from lapsing.
3. Exclusion clause in the policy
There are certain cases and scenarios in which insurance claims can be refused, such as suicide. Insurance policies that indemnify medical expenses and provide other financial securities may contain more exclusion. Carefully read the exclusion clause before signing the policy.
“Heard that premiums are not returned in case of surrendering a policy.”
For policies with a surrender value, such as permanent and endowment life insurances, the policy must be active for at least two years. Consult your agent for more details.
“Heard that there is less profit in insurance than bank.”
The main benefit of buying insurance is to protect your family from financial risks in unforeseen events. Although there are maturity benefits for permanent and endowment life insurances, they are not comparable with the financial services of a bank. Insurance is not right for you, if your goal is to only grow your savings.
However, life insurance can offer other benefits, such as tax savings and loan withdrawals from your surrender value, if included in your policy.
Disclaimer: This guide’s purpose is to provide general assistance and information for buying life insurance policies. Consult the insurance company or your agent for more detailed information regarding the policy’s specifics.
To know more Click Here
Full & Partial Maturity and Loan Request
What is Full & Partial Maturity and Loan Request and how does it operate?
Full & Partial Maturity and Loan Request is a process where the policy owner can submit their payment request online by visiting the MetLife website.
Navigation steps:
▪ Step 1: Save the scanned copies of the documents below in your computer along with:
a. Signature with date
b. Policy Document (PSS form, 1st page and the signature page of the application form)
c. MICR cheque
d. Original NID(Both-sides)
▪ Step 2: Click on the link below.
https://eclaims.metlife.com.bd/public/policyadminextapp/service-request-submission/service-request
▪ Step 3: Enter the policy number, and Year of birth and click on the Generate OTP button.
▪ Step 4: A six-digit OTP will be sent to the phone number registered in the policy. Type the OTP in the specified box and click on the submit button.
▪ Step 5: Select the desired Service Request Type.
▪ Step 6: Upload the previously scanned Signature with the date, Policy document, MICR cheque leaf, and NID by filling in the bank information correctly.
▪ Step 7: Click the submit button to finish the application.
Key benefits are:
a) Convenience.
b) Paperless submission.
c) Saves more time and money.
Requests Policyowners will be able to submit online are:
a) Full Maturity
b) Partial Maturity
c) Loan
The following documents are needed:
a. Scanned signature with date.
b. Policy document (PSS form, 1st page and the signature page of the application form)
c. MICR cheque &
d. NID (Both sides)
-JPG
-PNG
**Note that the signature cannot be uploaded in PDF format.
No, Policyowners can scan and upload from any usual device.
No, it will always be the exact amount as per the policy contract.
No additional cost or any hidden charge.
Yes, to submit the documents online, you need to have a stable internet connection.
The session will be terminated in the event of an interruption. The Policyowner must log in again.
For this purpose, there is no need to create a profile. This is a one-time interaction.
Not mandatory right now. Policyowners are highly encouraged to provide email addresses for future connectivity.
No, via SMS only, we are currently developing Policyowners to receive via email.
Policyowner will receive a masking SMS from 'MetLife'.
No. Active SIM and Mobile handset are required.
No. This is not supported by regulatory guidelines.
Yes, the Policyowner will get an SMS about confirming their submission and filled application form and the receipt will automatically be downloaded on the device in use. If not, Policyowners must contact our call center.
Yes. The Policyowner can submit the requirement online by providing that Service Request number (SR) number.
Yes. Policyowner will receive a Service Request (SR) number with the requirement(s) via SMS.
Yes, Policyowner only receives notifications via SMS.
Please call 16344 / 09666716344 (Call Center – 9 am to 8 pm on any working day)
The Policyowner will receive an SMS informing them when the approved funds are sent to their bank account.
MetLife encourages transactions to policyowner's own bank account. However, in special cases, the application can be submitted by submitting the following documents. However, in this case the decision of the company will be considered as final.
a. Policyowner's NID
b. Recipient's NID
c. Proof of relationship
There is no deadline for Full Maturity and a 90-day limit for Partial Maturity and Loan.
Yes, if any additional document(s) requested only by MetLife.
Acknowledgement receipt along with the filled application form will be automatically downloaded after clicking the submit button to finish the application.
No. Support all usual browsers.
- Yes. Policyowner can apply Online Payment Request Submission in case of lost document. In this case, following documents are required:
a. Copy of GD with Policyowner's signature,
b. One copy Passport Size photo,
c. Previous money receipts
It should be mentioned in GD.
Policyholders can apply for loans up to 85 percent of their Cash Value/Account Value.
The basic Cash Value of the Policy is based on the Tables of Cash Value as determined by the Company from time to time. The total Cash Value of the Policy is the Basic Cash Value plus the Cash Value of any Reversionary Bonuses standing to the credit of the Policy.
It means the balance of the account into which Net Premiums and Investment Earnings are credited and from which Monthly Deductions are made.
It means the expenses incurred by the Company for the administration and management of the policy.
The Acknowledgment Receipt that is issued by the National Board of Revenue (NBR) after-tax the submission of the Income Tax Return is called a Proof of Submission Return (PSR). According to Section 99 of the Income Tax Act 2023, a 5% tax deduction at source will be applied to the taxable amount, subject to the attachment or submission of current income tax return filing documentation. If not, Section 142 of the mentioned Act's provisions will apply, which provide for a 7.5% tax deduction at source rather than a 5% deduction.
The difference between the gross maturity and the total premium paid is the taxable amount.
মেয়াদপূর্তি, আংশিক মেয়াদপূর্তি ও ঋণ আবেদন
মেয়াদপূর্তি, আংশিক মেয়াদপূর্তি ও ঋণ আবেদন হলো এমন একটি প্রক্রিয়া যেখানে বীমাগ্রহীতা MetLife ওয়েবসাইট থেকে নিজেই নিজের পলিসির বিভিন্ন পেমেন্ট সংক্রান্ত রিকোয়েষ্ট অনলাইনে খুব সহজে জমা দিতে পারবেন ।
মেয়াদপূর্তি, আংশিক মেয়াদপূর্তি ও ঋণ আবেদন এর জন্য নিম্নলিখিত পদক্ষেপ অনুসরণ করতে হবে।
১. প্রথমে এই ডকুমেন্টগুলোর স্ক্যান করা কপি jpg. ফরম্যাট-এ কম্পিউটারে সেভ করুন:
ক. তারিখ সহ স্বাক্ষর, (একটা সাদা কাগজে স্বাক্ষর করুন, নিচে তারিখ দিন তারপর স্ক্যান করুন)
খ. পলিসি ডকুমেন্ট (পিএসএস ফর্ম, আবেদনপত্রের ১ম পৃষ্ঠা ও স্বাক্ষর করা পৃষ্ঠা),
গ. MICR চেক এর খালি পাতা, এবং
ঘ. মূল এনআইডি (উভয় পাশ) ।
২. https://eclaims.metlife.com.bd/public/policyadminextapp/service-request-submission/service-request এই লিংকে ক্লিক করুন
৩. সঠিক পলিসি নম্বর এবং জন্ম সাল লিখে Generate OTP বাটনটিতে ক্লিক করুন;
৪. পলিসিতে আপনার যে ফোন নম্বরটি রেজিস্টার করা আছে সেই ফোন নম্বরে ছয় সংখ্যার একটি OTP আসবে। OTP টি নির্দিষ্ট বক্সে টাইপ করে সাবমিট বাটনে ক্লিক করুন ।
৫. আপনি যে সার্ভিসটির জন্য আবেদন করতে চাচ্ছেন ড্রপডাউন মেনু থেকে সেটি সিলেক্ট করুন।
৬. তারিখ সহ স্বাক্ষর আপলোড করুন ।
৭. ব্যাংক অ্যাকাউন্ট সম্পর্কিত তথ্যসমূহ সঠিকভাবে পূরণ করে, আগেই স্ক্যান করে রাখা, NID, MICR চেকের পাতা ও পলিসি ডকুমেন্ট আপলোড করুন ।
সকল ধাপ যথাযথ ভাবে সম্পন্ন করা হয়েছে কিনা তা নিশ্চিত হয়ে, সাবমিট বাটনে ক্লিক করে আবেদন সম্পূর্ণ করুন।
- তুলনামূলক সহজ
- কাগজবিহীন
- সময় এবং অর্থ সাশ্রয়ী
- মেয়াদপূর্তি আবেদন
- আংশিক মেয়াদপূর্তি আবেদন
- ঋণ আবেদন
ক. তারিখ সহস্বাক্ষরের স্ক্যান কপি (jpg ফরমেট)
খ. পলিসি ডকুমেন্টের স্ক্যান কপি (পিএসএস ফর্ম, ১ম পৃষ্ঠা এবং আবেদনপত্রের স্বাক্ষর পৃষ্ঠা)
গ. MICR চেক এবং
ঘ. মূল NID কার্ড এর স্ক্যানড কপি (উভয় পৃষ্টা)
-JPG
-PNG
বিঃদ্রঃ মনে রাখতে হবে যে signature PDF format এ আপলোড করা যাবে না ।
- বীমাগ্রহীতাগণ প্রচলিত যে কোনো ডিভাইস থেকে স্ক্যান করে আপলোড করতে পারবেন।
- গ্রাহক তার প্রাপ্য টাকাই পাবেন
-না। এক্ষেত্রে আলাদা কোনো চার্জ প্রযোজ্য নয়।
- হ্যাঁ, অনলাইনে আবেদন জমা দেওয়ার জন্য, আপনার একটি সচল ইন্টারনেট সংযোগ থাকতে হবে।
- ইন্টারনেট সংযোগ বিচ্ছিন্ন হলে চলমান সেশন টি শেষ হয়ে যাবে। অনলাইন এ জমা দেওয়ার জন্য পুনরায় লগ ইন করতে হবে ।
- এটা এই মুহুর্তে সম্ভব হচ্ছে না । ভবিষ্যতে যেন আপনারা এই সুবিধাটি পেতে পারেন তা নিয়ে কাজ অব্যহত আছে ।
- এর জন্য আলাদা কোনো প্রোফাইল তৈরির প্রয়োজন নেই। এটি একটি এককালীন আবেদন।
- এই মুহুর্তে বাধ্যতামূলক নয়। তবে ভবিষ্যত যোগাযোগের সুবিধার্থে আপনার ই-মেইল আইডি প্রদানের জন্য অনুরোধ করা হচ্ছে।
-হ্যাঁ শুধুমাত্র ফোনের মাধ্যমে পাবেন।
-গ্রাহক মেটলাইফের অনুমোদিত নাম্বার থেকে OTP টি পাবেন।
- নিবন্ধিত ফোন নম্বরটি চালু থাকতে হবে।
-না, গ্রাহকের পক্ষ থেকে অন্য কেউ অনুরোধ জমা দিতে পারবে না।
- আবেদন জমা হওয়ার পর গ্রাহক কনফার্মেশন SMS পাবেন ৷ এছাড়া সাবমিট বাটনে ক্লিক করার সাথে সাথে আবেদন ফর্ম ও রিসিটও স্বয়ংক্রিয় ভাবে জেনারেট হবে যা গ্রাহক ডাউনলোড করে রাখতে পারবেন। । বীমাগ্রহীতাকে যেকোনো প্রয়োজনে মেটলাইফ এর কল সেন্টারে 16344 নম্বরে ফোন করে সহায়তা নিতে পারেন।
-হ্যাঁ। যদি আবেদনটি প্রসেস এর জন্য অতিরিক্ত কোনো ডকুমেন্টের প্রয়োজন হয়, বীমাগ্রহীতা তার পলিসিতে রেজিস্টারড মোবাইল নম্বরে সার্ভিস রিকোয়েস্ট (SR) নম্বরসহ প্রয়োজনী ডকুমেন্টের নাম SMS এর মাধ্যমে জানতে পারবেন৷ বীমাগ্রহীতারা উক্ত সার্ভিস রিকোয়েস্ট নম্বর(SR) ব্যবহার করে অনলাইনে প্রয়োজনীয় ডকুমেন্ট জমা দিতে পারবেন।
- যদি আবেদনটি প্রসেস এর জন্য অতিরিক্ত কোনো ডকুমেন্টের প্রয়োজন হয় তখন বীমাগ্রহীতারা অতিরিক্ত ডকুমেন্টের প্রয়োজনীতা ও একটি সার্ভিস রিকোয়েস্ট নম্বর (SR) তার পলিসিতে রেজিস্ট্রেশন করা মোবাইল নম্বরে SMS এর মাধ্যমে পাবেন ৷
- বীমাগ্রহীতা ধাপে ধাপে শুধুমাত্র স্বয়ংক্রিয় ভাবে SMS এর মাধ্যমে স্ট্যাটাস জানতে পারবেন
- অনুগ্রহ করে 16344 / 09666716344 নম্বরে করে পদ্ধতিটি জেনে নিন (কল সেন্টারে যে কোনো কার্যদিবসে সকাল ৯ টা থেকে রাত ৮ টা)
- টাকা গ্রাহকের ব্যাংক অ্যাকাউন্টে পাঠানো হলে বীমাগ্রহীতাগণ উক্ত অঙ্ক সহ স্বয়ংক্রিয় ভাবে একটি এসএমএস পাবেন।
-MetLife গ্রাহককে নিজ ব্যাংক অ্যাকাউন্টেলেনদেনকে উৎসাহিত করে। তবে বিশেষ ক্ষেত্রে নিম্নের ডকুমেন্টসমূহ জমা দিয়ে আবেদন করা যেতে পারে। তবে এক্ষেত্রে কোম্পানির সিদ্বান্ত চূড়ান্ত বলে গন্য হবে।
ক. বীমাগ্রহীতার NID
খ. প্রাপককের NID
গ. সম্পর্কের প্রমাণ
- মেয়াদপূর্তির জন্য কোন নির্ধারিত সময়সীমা নেই তবে আংশিক মেয়াদপূর্তি এবং ঋণের ক্ষেত্রে ৯০ দিনের সময়সীমা রয়েছে ।
- হ্যাঁ, শুধুমাত্র যদি মেটলাইফ কর্তৃক অনুরোধ করা হয়।
-প্রয়োজনীয় সমস্ত কাগজাদি সাবমিট বাটনে ক্লিক করার সাথে সাথে প্রাপ্তি স্বীকার পত্র (Acknowledgement Receipt) স্বয়ংক্রিয়ভাবে ডাউনলোড হবে।
- না। প্রচলিত ব্রাউজারসমূহ দিয়ে Log In করতে পারবেন।
-হ্যাঁ। বীমাগ্রহীতা ডকুমেন্ট হারিয়ে গেলেও অনলাইন পেমেন্ট রিকোয়েস্ট জমা দিতে পারবেন।
তবে সে ক্ষেত্রে ক্ষেত্রে নিম্নলিখিত ডকুমেন্ট সমূহের স্ক্যান কপি আপ লোড করতে হবে:
ক. পলিসি মালিকের স্বাক্ষর সহ জিডির কপি,
খ. এক কপি পাসপোর্ট সাইজ ছবি,
গ. পুরনো মানি রিসিট ।
-জিডির কপিতে মানি রিসিট হারানোর ঘটনা উল্লেখ থাকতে হবে।
- বীমাগ্রহীতা তাদের ক্যাশ ভ্যালুর / অ্যাকাউন্ট ভ্যালুর ৮৫ শতাংশ পর্যন্ত ঋণের আবেদন করতে পারবেন ।
-কোম্পানি কর্তৃক নির্ধারিত ক্যাশ ভ্যালুর সারণিসমূহের উপর ভিত্তি করে এই পলিসির বেসিক ক্যাশ ভ্যালু নির্ধারণ করা হয়। পলিসির মোট ক্যাশ ভ্যালু হলো বেসিক ক্যাশ ভ্যালু এবং পলিসিতে জমা হওয়া ফেরতযোগ্য বোনাসসমূহের যোগফল।
-এর অর্থ হল সেই অ্যাকাউন্টের ব্যালেন্স যেখানে নেট প্রিমিয়াম এবং ইনভেস্টমেন্ট আয় জমা করা হয় এবং যেখান থেকে মাসিক অ্যাডমিনিস্ট্রেশন এন্ড ম্যানেজমেন্ট এক্সপেন্স বাদ দেয়া হয়।
-পলিসির প্রশাসন ও পরিচালনার জন্য কোম্পানির যে খরচ সেটাই হলো অ্যাডমিনিস্ট্রেশন এন্ড ম্যানেজমেন্ট এক্সপেন্স ।
- আয় কর রিটার্ন জমা দেওয়ার পর জাতীয় রাজস্ব বোর্ড (NBR) কতৃক প্রদানকৃত প্রাপ্তি স্বীকার পত্র হচ্ছে পিএসআর (PSR) । আয়কর আইন ২০২৩, ধারা ৯৯ অনুযায়ী হালনাগাদ আয়কর রিটার্ন দাখিলের প্রমাণপত্র সংযুক্তকরণ/ দাখিল সাপেক্ষে পলিসির মেয়াদ পূর্তির টাকা প্রদানের সময় মেটলাইফকে করযোগ্য আয়ের উপর উৎসে ৫% হারে কর কেটে সরকারি কোষাগারে জমা করতে হয়। অন্যথায় উক্ত আইনের ধারা ১৪২ এর বিধান অনুযায়ী ৫% এর পরিবর্তে ৭.৫% হারে উৎসে কর কেটে সরকারি কোষাগারে জমা করতে হয়।
- মেয়াদ পূর্তির অংক থেকে মোট প্রদত্ত প্রিমিয়াম বাদ দিলে অবশিষ্ট অংশই হচ্ছে করযোগ্য আয়।
সঠিক বিমা পলিসি খুঁজছেন?
কেবল আপনার যোগাযোগের নম্বরসমূহ আমাদেরকে জানান এবং আমরাই আপনার কাছে প্রয়োজনীয় সহায়থার সহায়তার তথ্য নিয়ে শীঘ্রই হাজির হবো।